Waarschijnlijk schrikken sommigen nu van mijn titel die ik hierboven schrijf…
Maar ik heb heel lang en heel diep nagedacht over de dingen. Vaak gebeden tot Jehovah wat hij nu eigenlijk verlangde van mij, en veel gepraat met enkele online “vrienden” die Jehovah’s getuige zijn. Ik heb heel wat discussietopics online herlezen die ik tezamen met anderen heb gevoerd met Jehovah’s getuigen.
En in feite heb ik nog steeds hetzelfde geloof als toen ik me in 2000 liet dopen, met hier en daar kleine nuances en verschillen door de immense kennis die ik over de jaren heb opgedaan.
Greg Stafford, geen Jehovah’s getuige meer trouwens, heeft in 2006 verkondigd dat hij terug ging naar de Christelijke gemeente. Hij was er weggegaan voor het slechte, en wilde terugkeren voor het goede.
Feit is dat ik me eenzaam voel in mijn geloof. Ik mis gesprekspartners die mijn geloof delen, ik mis vergaderen met geloofsgenoten en ja, zelfs het prediken mis ik.
De waarheid achter de waarheid
Goh, wat een titel, maar het wordt vaak gebezigd door vele ex- en anti-JG. Het gaat hier m.i. vooral om zaken zoals pedofilie en de NGO-kwestie.
Ik wist van deze dingen voor ik vertrok, en ze zijn nooit een reden geweest waarom ik ben vertrokken.
Vaak is het van een mug een olifant maken die gedaan wordt. Zo heeft iemand de moeite genomen van de NGO-kwestie te bespreken, en ik ben het van wat ik ervan gelezen heb het mee eens. Een NGO maakt je niet meteen een “staatsvriend” van de NAVO. Was het een verkeerde beslissing om als NGO geboekstaafd te worden? Ja, dat was het. Waarom? Omdat het juist anderen tot struikelen zou kunnen brengen, wat het ook heeft gedaan.
De pedofilie kwestie die binnenkamers wordt gehouden, vind ik spijtig, en zou niet mogen. Elke pedofilie zaak zou rechterlijk vervolgd moeten worden. Maar het maakt nog steeds niet dat JG opeens een pedofile organisatie zijn. In een brochure uitgegeven ter verwerping van pedofilie, werd ooit de waarschuwing gegeven, dat het niet altijd mogelijk is te vervolgen, omdat het vaak gaat tussen het woord van het slachtoffer, en het woord van de dader.
Wat de lijst betreft die de Jehovah’s getuigen zouden bijhouden van eventuele pedofielen in de gemeentes, heb ik nog geen enkel bewijs gehoord. Ik heb het woord horen vallen, maar meer dan geruchten kan ik er niet van maken.
Verder acht ik net zo goed de ouders schuldig aan verzwijging. Ik kan me niet voorstellen dat als mijn kind verkracht zou worden dat ik genoegen zou nemen met de gerechterlijk commité binnen de Jehovah’s Getuigen. Als ouder heb je een verplichting en een verantwoording naar het kind toe om het te bescherming, jij bent in eerste instantie zijn aanspreekpunt, geen ouderling. Een broeder daag je niet voor het gerecht, gaat hier niet op, daar het om een misdaad gaat, wat in het oude Israel net zo goed werd berecht.
Ik kom echter ook tot het besluit van de verhalen die ik heb gelezen, dat vele uitgesloten getuigen, niet zijn uitgesloten omdat ze deze kwesties hebben aangesproken, maar om andere redenen. Eén ervan is hoererij… Let op, ik veroordeel niemand, ik weet hoe moeilijk het is je aan de hoge morele maatstaven van de gemeente te houden. Ook ik heb vele zonden begaan, en bega er nog steeds. Velen waarvan ik spijt heb, en waarvoor ik vergiffenis wil vragen, maar ik weet ook dat Jehovah een vergevende god is die mijn zonden van mij zal verwijderen zoals de zonsopgang van de zonsondergang.
Andere religies
Ja, ik heb me in vele andere religies verdiept. Zowel traditionele zoals het katholicisme en het protestantisme (sommige vormen ervan), maar opnieuw verschillen we op de meest fundamentele beginselen, zoals de twee-klassenleer, de hel, de drievuldigheid.
Andere minder tradionele godsdiensten, zoals de United church of God, de Christadelphians, de bijbelonderzoekers, voor allen heb ik grote sympathie, en ik geloof ook dat ze goed werk leveren om het woord dichter bij de mensen te krijgen… Toch heb ik met allen grondige geloofsverschillen, die ik niet blijk te hebben met de Jehovah’s getuigen.
Ik zal ze echter blijven bestuderen en ik blijf er graag mee in discussie treden. Respect is belangrijk. Laten we allen respect voor elkaar hebben, welke religie, overtuiging je ook aanhangt.
Ben ik het nu opeens met alles eens wat Jehovah’s getuigen me vertellen? Onlangs zei iemand tegen me dat niemand hetzelfde geloof heeft als hij, omdat we allemaal individuen zijn. En dat was wat ik op dat moment echt wilde horen, moest horen. Ik heb nooit het gevoel gehad, dat Jehovah’s getuigen mij in mijn studie remden. Ik heb me nooit beperkt tot lectuur van Jehovah’s getuigen alleen… Ik ben een bibliofiel, neigend aan bibliomanie, dus lezen is een passie en dat doe ik veelvuldig, en dat zal ik ook veelvuldig blijven doen.
Neen, ik heb me nooit “gevangen” gevoeld als Jehovah’s getuige… Met de morele maatstaven ben ik het eens, en als we dan vooral op profetisch vlak onze verschillen hebben, so be it.
Verder verlang ik echt weer om anderen over mijn geloof te kunnen vertellen, en het geluk dat geloof je kan brengen!
17 reacties
Beste, je schrijft: “Feit is dat ik me eenzaam voel in mijn geloof. Ik mis gesprekspartners die mijn geloof delen, ik mis vergaderen met geloofsgenoten en ja, zelfs het prediken mis ik.”
Ik hoop dat je ook kon zien dat er nog andere niet-trinitarische geloofsgroepen werkzaam zijn. Ook zij hebben predikers nodig, dus daar kon of kan je dat ook doen. Zij zijn wel niet zo groot als de JG dus daar zal je vermoedelijk veel kleinere gemeenschappen aantrekken. Natuurlijk weet je ook dat vergaderen een onafscheidelijk deel is van het uitoefenen van het geloof. De andere niet-trinitarische gemeenten houden zich daar ook aan, dus dat zou je daar ook kunnen doen.
Betreft zaken die niet door de beugel kunnen, kan je dat bij de meeste groepen vinden. Eens er meerdere mensen samen zijn zijn er verschillende meningen maar kan er ook iets verkeerd gaan. Vermoedelijk is er dan ook geen enkele christelijke geloofsgemeenschap die vrij uit kan gaan. Verkeerd is wel het te blijven ontkennen dat zo iets in de gemeenschap gebeurd is of gebeurt. Spijtig blijven de JG ontkennen dat er scheuringen in hun gemeenschap hebben plaats gevonden alsook dat er ontuchtigheid zou plaats gevonden hebben.
Ik ben benieuwd waar je je niet kon in voelen bij de Christadelphians. Ik besef namelijk dat wij op de meeste punten hetzelfde denken maar dat er enkele zijn waar een groot verschil is. Benieuwd welke voor jouw de meest storende waren.
In ieder geval is het positief dat je durft terug te keren naar een geloofsgemeenschap waar je je goed kan bij voelen en het meeste overeenstemming kan bij vinden. Uiteindelijk is het ieder individu dat zijn of haar eigen keuze moet maken om oprecht naar zijn of haar geloof te leven. Fijn dat je ook terug anderen zal gaan vertellen over wat leeft in je hart.
Dag Marcus,
Dank voor je berichten… Inderdaad, ik heb heel lang getwijfeld, en twijfel nog steeds feitelijk… Terwijl ik via het Internet wel vaak “predik” tot anderen, blijf ik niettemin het persoonlijke aspect missen, niet dat ik er goed in ben, want als persoon met autisme is natuurlijk contact met mensen hebben heel ingewikkeld. Ik heb lange tijd gedacht op mezelf te “beginnen” met geloof, omdat ik toch op sommige punten verschillen heb met de JG, die ik trouwens altijd heb gehad, en waar ik nooit tot op het einde problemen van ondervond, het gaat hier vooral om profetische aspecten. Maar feit blijft dat ik een georganiseerde manier wel op prijs stel, en werkelijk vind dat ze vervullen wat in Mat 24:14 staat… En terwijl het sympathieke pogingen vind van de andere niet-trinitarische gemeenschappen, vind ik ze te klein om echt deze profetie van de eindtijd te kunnen vervullen. Waar ik vooral moeite mee had bij de Christadelphians is het gebrek aan geloof in Satan als een levende entiteit, met de beste wil van de wereld kan ik dat uit Job en Openbaring niet destilleren.
Verder heb ik me nooit gevangen gevoeld bij Jehovah’s getuigen. Het begin van mijn carrière als getuige was één van de beste tijden uit mijn leven. De verbondenheid met anderen kan op bepaalde momenten zeer intens aanwezig zijn. En ja, je geloof hangt niet af van de mensen, maar het blijft leuk met mensen contact te hebben die grotendeels je geloof delen, dit is een leegte die ik door het internet niet ingevuld zie.
De Satan is voor velen een moeilijk element.
Vreemd genoeg geloven de JG niet in de hel, als plek waar de duivels wonen, maar gaan zij niet in waar hun duivels dan wel zouden vertoeven.
Voor bepaalde Schriftplaatsen lijken zij wel dezelfde zienswijze te hebben als wij en aanvaarden zij de letterlijke vertaling van Satan, namelijk tegenstrever, en erkennen zij aldus dat Petrus niet een echte duivel is maar gewoon de tegenspreker van Christus Jezus. Aan de andere kant nemen zij dan de Satan wel als een gevallen engel, maar ontkennen het vertrek of verblijfplaats die andere christenen hen wel toewijzen.
Verder blijft dan de vraag waarom die duivels niet met de dood werden gestraft terwijl de mensen wel, terwijl zij dan toch de oorzaak van de zonde waren en in de eerste plaats de ergste straf zouden moeten krijgen, doordat zij ook de hoger geplaatsten waren dan de mens, en dan als engelen het goede voorbeeld hadden te geven.
Zou u het rechtvaardig vinden in dien een dievenbende kleine kinderen zou gebruiken om hun daden te verrichten en deze worden afgestraft terwijl de volwassen op vrije voeten mogen verder gaan en hun foutieve daden mogen verder zetten?
Welkom om de studie over Job te lezen: http://christadelphians.wordpress.com/tag/job/ en over Satan http://christadelphians.wordpress.com/tag/satan/
Ik ben heel benieuwd met welke Broeders in Christus je contact hebt gehad en hoe je er bent opgevangen. Hebben zij je ook niet laten zien welke openheid zij hebben en hun leden toch nog zekere vrijheid gunnen welk niet van de JG kan gezegd worden. Bij ons mogen er verschillende meningen geuit worden en verscheidene theologische werken gelezen worden, ook van andere denominaties. Wij durven zelfs naar diensten van anderen gaan.
Heb je ook kunnen praten over de ‘grondige geloofsverschillen’. Welke zijn deze?
Zijn de JG openlijk bereid te aanvaarden dat jij niet alles aan neemt wat zij leren? Of meld je hen gewoon niet waarover je het oneens bent? Kan je die zaken waar je het dan niet mee eens bent openlijk in de gemeenschap bespreken?
Dag Marcus,
Ik denk dat de vrijheid van JG nogal meevalt. Er wordt vaak gedacht dat JG geen eigen mening meer mogen hebben, maar mijn ervaring is toch anders… En ja, je hebt inderdaad wel JG die zich strikt aan de leer houden en elke letter geloven, geen behoefte hebben aan bijkomende lectuur, en net als in elke geloofsgemeenschap heb je ook mensen die fanatiek geloven, waar ik geen waardeoordeel over wil vellen, want zoals Bertrand Russell ooit zei zijn fanatici en dwazen vaak zo zeker van zichzelf, terwijl mensen met enige intelligentie zoveel twijfels hebben. Soms benijd ik hun zekerheid. Ik heb b.v. mijn minor gevuld met filosofie, en iedereen wist dat dat mij boeide, ook al zeer vroeg heb ik ooit eens laten ontvallen aan een ouderling dat ik 1914 niet belangrijk vond, hij schrok er wel over maar daarmee was ook alles gezegd… Ik heb verder nog leuke discussies gehad met JG over bepaalde zaken. Dat we het natuurlijk over de essentie “moeten” eens zijn lijkt mij wel evident. Ik kan me niet voorstellen dat je ooit JG wilt worden of blijven wanneer je in de drievuldigheid gelooft… Doch, ik ken een broeder die niet eens geloofde in de opstanding :s… Dat vind ik de dingen toch wat ernstig in twijfel trekken…
Het komt volgens mij ook vaak, omdat veel JG geboden zien waar er enkel raad wordt gegeven. B.v. hogere studies, waar er vaak over geklaagd wordt, laat nu praktisch geen van mijn vorige vrienden niet te hebben gestudeerd… Mijn oom zei altijd dat je zelf bepaald met wat je doet van wat ze op het podium zeggen. En daar ben ik het mee eens. Bijkomende lectuur is ook niet zo bijzonder, er zijn zelfs mensen die beweren dat we maar één bijbel gebruiken, maar dat is dus helemaal niet waar, al vind ik de NWV een heel gemakkelijke bijbel om opzoekwerk in te doen, meer nog, de Engelse King James versie werd tot de dag dat ik ben vertrokken nog steeds door JG gedrukt. Als je b.v. de bibliotheek zult beschouwen in een Bethel-huis zul je ook merken dat er meerdere boeken in staan die niet van JG afkomstig zijn, ze worden trouwens veelvuldig gebruikt door het schrijfcommité.
Ik heb even met Duncan Heaster in contact gestaan, toen ik de cursus aan Aletheia wilden doen (voordat ik een master vond die meer aan mijn noden was toegespitst), maar dat is uiteindelijk verwaterd, ik ben een asociaal mens, hé :$ Ik heb ook zijn boek Bible basics bestudeerd, en lees nog altijd “Met Open Bijbel” en verschillende werkjes door de Christadelphians uitgegeven
De JG gebruiken ook onze Diaglot vertaling naar ik weet. En het is doordat zij de rechten op de uitzonderlijk goede Westcot vertaling hebben dat wij zelf deze vertalingen niet kunnen publiceren en wij bij de JG moeten aankloppen voor hun NWV. Door de copyright restricties moesten de Cd zich op een andere vertaling richten, waarvoor zij de English Standard Version naast de Diaglot voorzagen, terwijl, mijns inziens verkeerd, de ESV Study Bible spijtig genoeg samen met trinitariers is opgesteld.
In België gebruiken wij als standaard bijbel dan ook de NWV (Nederlands en Engels) in onze diensten en Bijbelstudies, naast de jaarlijks wisselende Bijbelvertaling en de letterlijke Aramese vertalingen (De Geschriften, waar wij nog druk aan het vertaalwerk bezig zijn en gerust wat hulp kunnen gebruiken … dus indien geïnteresseerd…) en de Scriptures en Aramaic English New Testament.
Ik ken helaas geen Aramees, dus denk ik niet van veel nut te zijn voor jullie vertaling… Anders graag… Maar ik ken enkel klassiek Grieks, en veel is alweer verwaterd door het zo zelden te gebruiken… Verder vind ik het niet meer zo belangrijk om nieuwe bijbelvertalingen te maken, maar vind ik het wel belangrijk om van de klassieke talen op de hoogte te zijn… Ik ga me algauw terug met klassiek Grieks bezighouden en klassiek Hebreeuws…
De westcott en Hort wordt inderdaad uitgegeven in een interlineaire versie met de NWV, als je eventueel daar exemplaren van wilt, moet je niet schuwen aan me te vragen… Zelf heb ik ook de diaglot en de westcot in mijn bezit, en wordt toch veelvuldig gebruikt om studies te doen naar woorden en zinsdelen. Wat ik nog mis is eigenlijk een interlineaire versie van de Hebreeuwse geschriften, zeker voor mijn toekomende studie.
Beste Marcus,
hij zal zijn ideeën niet mogen naar voor brengen. Braaf knikken en zwijgen.
Ik ben voor de gewone benaming van Christen. We zouden de geschilpunten moeten kunnen wegwissen. Wanneer gaat de tekst van Jesaja 2 in vervulling.
Ook de tekst van Daniel, ze zullen her en derwaarts gaan. (in de bijbel)
Waar is de eenheid waar Jezus over sprak. Ik heb niet echt zin om me aan te sluiten bij wat voor religie ook. Teruggaan bij een groepering die zijn eigen regels overtreed is voor mij enkele bruggen te ver.
De organisatie die zich Jehovah’s getuigen durven noemen slaan de medebroeders en zusters wereldwijd.
Matt 24: 45-51
Ik denk dat ik over het mening geven, al genoeg duidelijk heb gemaakt op 25 augustus jl.
Ik vraag me werkelijk af waar je vandaag haalt dat ze hun eigen regels overtreden… Dat het goed is dat iemand die regels overtreedt niet meteen wordt uitgesloten (en ik spreek uit eigen ervaring) vind ik persoonlijk niet meer dan iets goeds. Als mensen, en dat is bij JG vaak niet anders, hebben we de neiging om ons te focussen op mensen, in plaats van op wat werkelijk belangrijk is: Jehovah! Zo kon en ik kan ik van zowel actieve als inactieve JG een boekje opendoen, en ik weet dat er gepromoot wordt, en door sommigen ook daadwerkelijk gedaan wordt, om dingen van anderen aan de ouderlingen in de gemeente te gaan “rapporteren”, ik weet dat de broeders daarmee denken goed te doen, maar zelf heb ik dat nooit gedaan, en ga ik dat ook nooit doen. Het is namelijk mijn zaak niet. Dat is tussen die persoon en God. Ik kijk naar mezelf en mijn band met God, daar gaat het mij dan ook om.
Vele Christenen zouden moeten gaan inzien dat het erkennen van Christus en het volgen van zijn leer de verbondenheid van het Christen-zijn zou moeten uit maken. Zo aanschouwen wij de verschillende denominaties als ledematen van Christus en geloven wij niet dat men tot die ene of gene geloofsgemeenschap moet behoren om het Koninkrijk van God binnen te gaan. Volgens ons bepaalt Jezus dat en niet een kerkgenootschap.
Ook ik kijk uit naar het punt dat gelovigen meer de gelijkheidspunten zullen zien en over de verschillen heen durven kijken en meer met elkaar in contact zullen treden. Het is juist door veelvuldig bij elkaar te komen en van gedachten te wisselen dat een ieder elkaar mee kan helpen doen opbouwen … daar ligt een deel van de christelijke naastenliefde.
Ik begrijp volkomen je reactie, bepaalde dingen kun je niet.
En daar kun je niet aan doen.
Een boekje open doen.
Met dit citaat geef je te kennen dat ja achter de zienswijze staat, dat alles maar toegelaten wordt binnen de christelijke gemeenschap.
Je schaart je achter de mensen die moedwillig het geweten van anderen kwetsen. Ruïneren. Je hebt het recht om met die mensen om te gaan. Net zoals ik het recht heb om met deze huichelaars niet meer om te gaan. Ik kan me goed inbeelden hoe het er daar aan toe gaat, we zaten in dezelfde groep.
Je opmerking dat ze hun eigen regels niet overtreden.
Blijkbaar is dat nog niet tot je doorgedrongen. Aan je intelligentie zal het zeker niet liggen.
Voor veel mensen is het dikwijls moeilijk indien zij geen vaste leidraad hebben, en daarom nemen zij wel eens aanradingen als verplichtingen. Ik kan mij voorstellen dat sommige JG die raad die de WTS geeft opnemen als een verplichting, waardoor zij daardoor zichzelf in moeilijkheden brengen en besluiten om die denominatie te verlaten en daarover zwart te maken.
Zoals bij elke geloofsgemeenschap zijn bepaalde geloofspunten wel vast staand, terwijl andere onbepaald of vrij horen te zijn, omdat wij als (eenvoudige) mens deze niet kunnen weten. Om die reden is 1914 een open zaak, en gaan wij niet iemand uitsluiten omdat hij hetzelfde zou geloven als de JG. Anderzijds is bij de Chirstadelphians de bloedkwestie een persoonlijke zaak. Zo zal ik geen bloedtransfusie laten plaatsgrijpen omdat ik dat tegen Gods wil vind, maar als ouderling zal ik niemand van de gemeente uitsluiten als hij of zij toch een bloedtransfusie zou laten toedienen. Dat is dan zijn of haar persoonlijke keuze. Sommige JG vinden onze vrijheid dan geen eensgezind praten, maar de eenheid van spreken ligt volgens ons in de voorname geloofspunten, die waar van wij zeker kunnen zijn. (Dus de 144000, het al of niet één maal de symbolen gebruiken per jaar op 14 Nisan, zijn open zaken bij ons.In onze ecclesia hebben wij zo vorig jaar zes verschillende opinies – over de wereld- daarover besproken)
Fijn dat je ons tijdschrift “Met Open Bijbel” regelmatig leest. Verder wil ik ook graag mijn websites aanbevelen (als ik mag): http://broedersinchristus.wordpress.com/ + http://christadelphians.wordpress.com/ war je altijd vragen mag stellen of informatie bijvoegen aan de teksten.
Indien je in België woont ben ik de persoon die je deze tijdschriften en boeken toestuur, dus als je zin hebt om mij ook eens te ontmoeten en persoonlijk in gesprek met mij te gaan, ben je van harte welkom.
Weet ook dat wij onze 14 Nisan viering regelmatig in een Koninkrijkszaal vieren, dus in plaats van in Mons, Kraainem, Kessel-lo,Tervuren of Vossem deze bij te wonen, mag u ons ook steeds uitnodigen in uw gemeenschap ze te komen bij wonen, waarna wij dan misschien gezellig kunnen praten. In Mons mogen wij steeds op een geslaagde bijeenkomst rekenen met verscheidene anders gelovigen en JG. (Zeer boeiend.) Het kan boeiend zijn om u mee daar te mogen aantreffen volgend jaar. (Wij volgen de Engelse dienst daar.)
Ik lees uitsluiting en ik krijg al jeuk. Luister, er is nergens een boek waarin staat; voor dit wordt ge uitgesloten en voor dat niet. Ge kunt uigesloten worden voor een sigaret te roken terwijl iemand die hoererij heeft gepleegd niet uitgesloten wordt. Het gaat niet zo zeer om de Ernst van de daad, maar om de oprechtheid waarmee iemand berouw toont voor zijn daden. En dat geld ook voor overtredingen MBT de bloedkwestie. Ook interesant dat een artikel door iemand geschreven om kort uit te leggen waarom hij de beslissing heeft genomen om terug te keren tot de organistatie uiteindelijk veranderd in een forum om de organisatie aan te vallen. Nu weet ik dat ik dezelfde fout maak door hierop te reageren maar ik wilde graag even het punt van uitsluiting verdedigen. Ik ga ook niet meer reageren op comments van anderen. Wilt u graag antwoorden dan kan ik u melden dat uiteindelijk een getuige zijn weg naar uw voordeur zal vinden en dan kan u daar terrecht met uw vragen. Nog een fijn weekend verder allemaal. Groetjes Tim
Dag Tim,
Blijkbaar heb je niet echt veel begrepen van de inhoud van deze blog (of misschien maar enkele lukrake stukken gelezen)… Ik vind het trouwens nogal vreemd dat je het woord aanvallen gebruikt, in de wachttorenstudie voor deze week staat er b.v. hoe veel beter de JG ouderlingen zijn ten opzichte van de geestelijken in de christenheid, wel dat noem ik eerder aanvallen, omdat er geen argumenten worden gegeven, trouwens een uitspraak dat ik door eigen ervaring kan tegenspreken. Als ik het ergens met JG niet eens ben dan beargumenteer ik dat… Ik ga ook absoluut niet in op bepaalde zaken waar ik de anti-JG lobby niet kan volgen (zoals het “anti-homo-filmpje b.v.), en op verschillende ex-JG sites lijk ik meer een verdediger van JG te zijn dan wat anders…
Het is interessant dat je de uitsluitingsregeling aanhaalt… Ik ga er in dit blogbericht van 2012 maar vrij kort op in, maar ik ben niet tegen uitsluiting uit de gemeente, wel de manier waarop dat gebeurt en de gezinnen die kapot zijn gegaan erdoor (ja incluis de mijne) (Ik heb trouwens een blog geschreven waar ik grondig Kor 5 en 2 John 10,11 ter sprake breng)…
Verder ben ik als theoloog wetenschappelijk bezig met geloof en religie, je merkt dan ook vele andere zaken waar ik het eens ben of niet mee eens ben (zo is de laatste blog op deze website over de exhortatie amoris laetitia van Paus Franciscus die ik trouwens voor een universitair vak “gezinsethiek” geschreven heb, en ik heb het idee dat de professor mij gewoon niet kritisch genoeg vond. ;))
Zoals Baumarchais nu eenmaal ooit geschreven heeft: “Lof is waardeloos waar kritiek verboden wordt”…
Ik bedank je alvast voor je kijkje en ook voor je berichtje… Ik vind het persoonlijk spijtig dat er zoveel mensen een kijkje komen nemen zonder een berichtje na te laten… Maar iedereen is natuurlijk vrij.