Ja, ik weet het, ik schrijf niet altijd zoveel als ik zou willen, maar als bediende die daarbij nog een opleiding volgt, ontbreekt het me soms aan tijd om een duidelijk stukje te schrijven. Maar uiteraard blijf ik niet stil zitten. Ik heb nog altijd niet de “ideale” kerk gevonden waar ik graag thuis zou willen komen, maar ik geniet wel van verschillende diensten. Wel ben ik eruit dat ik vooral een protestants christen ben, en geen Katholiek christen. Ik weiger echter de tendens van de stromingen te volgen en mij nu expliciet af te zetten ten opzichte van het Katholicisme; zo kon je mij op kerstnacht in de kerstmis van mijn woonplaats vinden, waar het kerstverhaal heel mooi door een vrouw werd verteld. Ik heb er van genoten, en ik was er niet alleen, want toevallig was een vriend van me daar met zijn zeer Katholieke vriendin.
Maar toch, ervaar ik God intenser tijdens protestantse vieringen. Ik heb inmiddels verschillende evangelische vieringen bijgewoond, en ja, zelfs een pinksterviering. Ik voel mij beter in een evangelische viering dan in een pinkstergemeente. Het was ook een hèèl kleine pinkstergemeente, en met gebedsgenezingen, heb ik gewoon, misschien door mijn achtergrond als Jehovah’s getuige, niet zoveel. Maar overal werd ik vriendelijk ontvangen, en was er achteraf te gelegenheid van het gezelschap te genieten met een tas koffie, waarvoor ik steeds heb bedankt (ik blijf ook nog steeds autistisch). De evangelische gemeentes doen mij in zekere zin heel veel aan de Jehovah’s getuigen denken: er is muziek, er is een preek, en er is gebed. De muziek is leuker in ieder geval dan die van Jehovah’s getuigen. Ook wordt, afhankelijk van de gemeente, wekelijks of maandelijks de avondmaal des heren gehouden… Al als Jehovah’s getuige vond ik het spijtig dat er geen diensten werden gehouden voor de allerkleinsten onder ons, oké, als Jehovah’s getuige zijn de diensten niet al te zwaar en te moeilijk, maar toch nog net te moeilijk voor die kleine kinderen onder ons, waarvan ze hopen dat ze anderhalf uur in stilte kunnen blijven uitzitten, zodat we niet te schande worden gemaakt. In een evangelische gemeente wordt er meestal voorzien in een crèche voor de allerkleinsten, waar er over de bijbel wordt geleerd door hen tekeningen en zo te laten kleuren of te laten maken, en soms ook een tienergroep, waar de iets ouderen zich ten volle kunnen amuseren en God leren kennen op hun eigen niveau.
Wat is vrij zijn?
Vrij zijn is een Nederlandse groepering die sinds vorig jaar ook in België conferenties verzorgd. Een conferentie is te vergelijken met een dag- of kringvergadering onder Jehovah’s getuigen. Vrij zijn doet dit op zijn eigen speciale manier. Vrij zijn wordt geleid door Wilkin Van der Kamp, die in Nederland toch geen onbekende is; hij is voorganger in een protestantse gemeente en is opgevoed in een pinkstergemeente. Verder is hij getrouwd heeft enkele kinderen, en heeft ook een zoon geadopteerd uit Peru, die nu inmiddels, als volwassene naar Peru is teruggekeerd om daar een verschil te maken onder de vele straatkinderen.
De conferenties van vrij zijn, zijn “gratis”. Je geeft je op via hun website en dan ligt er een voorgedrukt lapelkaartje klaar aan de ingang. De vrij zijn conferenties zijn inclusief lunch ’s middags en koffie tijdens de pauzes. Ik zet “gratis” tussen aanhalingstekens, want natuurlijk kost dit de organisatie heel veel geld, maar daarvoor worden dan weer liefdesgaven opgehaald, die je al dan niet kan steunen.
De vrij zijn conferenties zijn interkerkelijk, meer nog, ze willen de muren tussen de verschillende denominaties opheffen. Een heel mooi gebaar waar ik met grote overtuiging achter sta.
Wie ik ben in Christus
Het onderwerp deze week was “Wie ben je in Christus?”, Wilkin van der Kamp heeft hier een heel klein boekje over geschreven (zo’n honderd pagina’s lang), en eigenlijk werd dit boekje in deze conferentie samengevat (het boekje is te koop via de evangelische boekhandel, en kost iets minder dan 10 euro). De preken werden gehouden door enerzijds Wilkin Van Der Kamp en anderzijds Gerdien Lammers, ja je hoort het goed, een vrouw, trouwens een vrouw die heel mooi kan vertellen ook!
Wie ben je in Christus? Velen van ons hebben geleerd dat we nooit goed genoeg kunnen doen voor God. We moeten steeds meer doen. We zijn arme zondaars. Maar besef je wel goed dat een christen in het Nieuwe Testament nergens een zondaar wordt genoemd? Neen, hij wordt een heilige genoemd. Dit destilleer ik dan ook als hèt thema van deze conferentie… Dat wij heilig zijn. Neen, niet door eigen verdienste, maar door verdienste van het lam dat voor ons gestorven is.
Wilkin haalt hierin een mooie illustratie aan uit het Chinees; het woord “volmaakt/perfect” is namelijk een samenvoeging van de woorden “ik”, en “lam”… Nu wil ik wel vertellen over de Chinese taal dat die vreemd genoeg heel veel uit de Hebreeuwse en Christelijke gedachtengoed heeft overgenomen. Zo is het woord voor “boot/schip” een samenstelling van de woorden “acht” en “mond”, net de hoeveelheid van zielen die er op de ark in het vloedverhaal werden opgenomen
“Vol van genade en vol van waarheid”
“In de waarheid zijn”, het klinkt voor vele ex-Jehovah’s getuigen vreselijk in de oren… Een waarheid die trouwens constant verandert, en waarvoor je dan nog eens kunt worden uitgesloten… Toch zegt Jezus dat hij vol van genade en vol van waarheid is. Nu zijn er kerken die ofwel de waarheid op de voorgrond stellen ofwel de genade. Eerst moet gezegd worden dat je de genade niet aan iemand anders kunt leren, dat kun je enkel overdragen… Daarom raad ik iedereen nog eens aan Romeinen 14 te lezen, waar er juist tegen het wetticisme wordt ingegaan. Wij hebben de wet namelijk op ons hart gekregen, wij zijn gestorven voor de wet, en dat is de enige manier om ons van “de Wet” te verlossen. De wet is namelijk volmaakt, maar ook altijd een betweter, die ons altijd op onze fouten wil drukken, dankzij het offer dat Jezus heeft gebracht, zijn wij echter rechtvaardig verklaard voor God. Wij zijn volmaakt, omdat God niet langer uitsluitend naar ons kijkt, want wij struikelen nu eenmaal vele malen, maar hij kijkt naar ons door het lam, zoals in het Chinees, in het woordje “volmaakt” het woordje “lam”, net boven het woordje “ik” staat. Jezus is gestorven aan het kruis voor ons. En dat heeft belangrijke consequenties voor de manier waarop wij naar anderen kijken. Want kijken wij naar de ander door de ogen van God, door het lam, die in ons is… Inderdaad de bijbel zegt duidelijk dat Jezus in ons is, zoals de vader in hem is, en hij in de vader.
Heb daarom lief vrienden… Denk aan het dubbel liefdesgebod waarin Christus de wet en de profeten samenvatte: “Heb uw God lief”, en “Heb uw naaste lief”!
De website van vrij zijn
De website van Pan de Vida: het project waarvan ze ambassadeur zijn.
4 reacties
Om de puntjes op de (Chinese) i (yi) te zetten. Het karakter waarnaar verwezen wordt is yì (义, vereenvoudigd Chinees). Traditioneel inderdaad geschreven als 義.
Het heeft twee “betekenissen”:
1° rechtvaardigheid (right conduct, righteousness, justice)
2° betekenis (meaning)
“Lam” is eigenlijk een “xiao yáng” (klein schaap, kleine geit). Dus het karakter (hieboven in het “rood” weergegeven) verwijst eigenlijk naar schaap of geit/zondebok. Zie voor een uitvoerige bespreking: https://www.ocf.berkeley.edu/~wwu/chinese/lamb_chineseChars.pdf
Ge hebt ook gelijk ivm het Chinese karakter voor boot (chuán), waar de acht (ba) mondjes (kou) in worden verwerkt. (Iemand heeft zijn Inzichtboek gelezen, I, p. 328).
Dank je voor de aanvulling, Rob… Ik ken echter geen Chinees, vrees ook dat dit niet voor dit leven zal zijn, misschien voor in het paradijs :p… En neen het chinese karakter voor boot had ik niet uit het inzichtboek, boeiend wel dat ik dat nu weet dat het daarin staat. Het stond in een boek dat ik hèèl lang geleden geleden gelezen heb over de zondvloed. Dank voor het artikeel, zal ik met veel aandacht lezen.
Hebt gij inmiddels een Hebreeuws interlineair boek voor het OT. Ik zou er ook zo ene willen hebben…(btw ik ben ook rvbel, maar dat hadt ge waarschijnlijk wel door)
dag Rob,
Ja dat had ik door dat je ook rvbel was ;)… neen ik heb geen interlinear boek van het OT… In mijn bachelor ben ik zoet met het koine Grieks 😉 In mijn master wil ik Hebreeuws en als ik nog punten over heb ook Aramees doen… Maar misschien heb je hier iets aan: http://www.bol.com/nl/p/the-interlinear-bible-hebrew-greek-english/1001004002577561/
Ik zag er ook één liggen op de boekenbeurs, maar vond hem toen te prijzig en had hem ook nog niet echt nodig, dus heb ik hem niet gekocht… Sowieso denk ik dat ik eerder gewoon een bibjel in Hebreeuws koop dan een interlineaire omdat ik me dan teveel laat verwarren door de woorden eronder.